Het regent, het regent! - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Jet Boumeester - WaarBenJij.nu Het regent, het regent! - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Jet Boumeester - WaarBenJij.nu

Het regent, het regent!

Door: Jet

Blijf op de hoogte en volg Jet

03 Maart 2016 | Ghana, Ada Fua

Alweer bijna twee weken geleden dat ik hier wat gepost heb. Gewoon geen tijd gehad! En ik merk dat ik het ook af en toe wel fijn vind om juist heel erg hier te leven en me iets minder met Nederland bezig te houden. Sorry hè! ;)

De week na Kokrobite was het gewoon weer vol aan de bak op stage. In die week ook met Paul (hoofd fysio) de afspraak gemaakt dat we voorlopig op donderdag thuis aan de voorbereidingen van ons project werken. Op stage hebben we namelijk bijna geen internet bereik dus daar kunnen we niet zo veel opzoeken qua onderzoeksverslagen enzo. Verder doordeweeks een keer 's avonds naar Tsarley Korpey geweest in plaats van steeds naar Freedom. In de weekenden is het daar altijd erg druk maar nu was het een oase van rust! Helaas konden we het zwembad niet meer in en kon er geen muziek aan dus zijn we maar gaan kaarten. Ook leuk! Het grappige was wel dat we van te voren hadden gevraagd of we nog wat konden drinken en dat er toen volmondig ja werd gezegd, maar toen we allemaal één drankje op hadden, werd uit het niets de rekening op tafel gelegd. Een stille, niet zo subtiele hint.. Haha! Maargoed, wel even lekker een avondje uit de drukte van motors en taxi's geweest.

Voor het weekend hadden we bedacht het even een beetje rustig aan te doen omdat we al een aantal weekenden hadden gehad waarin we redelijk wat cedi's uitgegeven hadden. Maar om nou een heel weekend thuis te gaan zitten.. Dat was natuurlijk ook weer geen optie. Daarom voor zaterdagochtend een cultureel uitje gepland: aapjes kijken bij de Shai Hills! Een natuurpark iets boven Accra, ongeveer 2 uur rijden van ons vandaan. We moesten er al vroeg zijn als we aapjes wilden zien werd ons verteld, dus hadden we met Michael afgesproken dat hij ons om half 5 's ochtends (of zeg maar midden in de nacht!) op zou halen. Lekker volgens Ghanese traditie was hij er om kwart over 5. Later bleek dat hij eigenlijk behoorlijk ziek was geweest die nacht, hij dacht zelf malaria. Tis sund! Maar wel heel fijn dat hij alsnog met ons op pad wilde en niet af had gebeld. Toppertje! Michael is inmiddels een beetje onze vertrouwde persoonlijke chauffeur voor dit soort uitjes. Hij had ons ook behoorlijk gematst met de prijs. 50 cedi (12 euro) per persoon voor de hele dag en dan reedt hij ons ook nog rond in het natuurpark! Maar ook voor kortere afstanden is hij niet te beroerd om even op en neer te rijden. Laatst was hij bij Freedom even bij ons komen zitten en mocht hij wat drankjes op onze kosten drinken omdat hij ons gratis naar een feestje had gebracht de week ervoor en diezelfde avond heeft hij ons toen vanaf Freedom ook weer gratis thuis gebracht haha. Scheelde toch weer 10 minuten lopen!

Maargoed ik dwaal af, terug naar de aapjes! We kwamen daar aan en er was 1 ander stel en wij dan met z'n zessen (was erg knus in de auto.) Ik denk dat ze zo'n "drukte" niet verwacht hadden zo in de vroege ochtend want er werd nog even een tour guide uit zijn bed gebeld. Toen die er eenmaal was, konden we vertrekken. Allemaal weer de auto van Michael in, inclusief tour guide die zat samen met mij voorin op de bijrijdersstoel (nog knusser haha!) Al heel snel zagen we de eerste apen, Baboons heetten ze. Een stukje verder mochten we de auto uit om nog veel meer aapjes én twee struisvogels te bekijken en te voeren. De struisvogels aten lang gras uit je handen maar ik had niet zoveel met die beesten. De aapjes mango voeren vond ik daarentegen heel leuk! Toen de mango op was gingen we weer verder, met z'n zevenen in de auto. Volgende stop was bij de antilopen. Ook mooi maar echt dichtbij kon je niet komen want die beesten schrikken van alles. Nog een klein stukje verder hebben we een rots beklommen. Dat was al een hele belevenis op zich, maar het uitzicht bovenop was waar het eigenlijk echt om ging. Alsof je over een grote Savanne keek! (Maar dan met hier en daar een zandweggetje erdoor.) Uiteraard bovenop even een groepsfoto met het uitzicht op de achtergrond gemaakt. Daarna het rondje afgemaakt en terug richting Ada Foah vertrokken. Het was toen ongeveer 10 uur 's ochtends maar omdat we allemaal al voor half 5 ontbeten hadden, hadden we al best wel weer honger! Dus onderweg bij een restaurantje gestopt wat er wel prima uit zag. We kregen met z'n zessen 1 menukaart haha en meer hadden ze er niet. Denk dat het er nooit vol zit dan ofzo.. Vervolgens lieten ze ons op ons gemak wat uitzoeken en toen we er dan eindelijk allemaal aan uit waren en we wilden bestellen, bleken ze 3/4 van de kaart niet te hebben. Ook zo'n lekker Ghanees dingetje, gerechten op de kaart zetten die je eigenlijk nooit op voorraad hebt haha! Dus toen werd het kip met friet om 11 uur 's ochtends. Smaakte verrassend goed eigenlijk! Bij het ziekenhuis lunchen we ook altijd warm (rijst met saus) dus eigenlijk was het voor ons niet eens zo raar. En toch ben ik al meer dan een kilo afgevallen hier! Waar diarree wel niet goed voor is haha. Sorry als dit voor sommigen te veel info is.

Zaterdagmiddag zijn we nog lekker gaan chillen op het strand en toen we daar onze spullen aan het pakken waren om maar eens thuis te gaan koken, kwamen we op het idee om 's avonds naar Marinata te gaan, een dorpje waar je met de boot in een kwartiertje bent vanuit ons en waar altijd leuke muziek is en dansende mensen zijn en waar je kunt slapen in rieten hutjes. Zo gezegd, zo gedaan. Myrthe en ik hebben thuis gauw gekookt terwijl de andere meiden om de beurt nog even moesten douchen. Dat hadden Myrthe en ik al gedaan voor het strand. Ondertussen regelde Ashley een bootdriver en hutjes voor ons en om 20:00 waren we op Marinata! Heerlijk gedanst, een heel vies shotje op (ik pak nooit meer van die zakjes van Marije aan) en ook nog gezwommen in de Volta! Oh en banana pancakes als ontbijt op, mmmm. Zondag niet zo actief meer geweest. Wat aan school gedaan en 's avonds eten van de straat gehaald. Daarna wel ook nog een poging gedaan om te skypen met papa en mama, maar de verbinding liet dat niet langer dan 2 minuten toe haha dus het werd bellen via whatsapp. Zat wel een flinke vertraging op dus meer daarom gelachen dan echt bijgekletst maargoed we hebben elkaar weer (heel) even gezien en gehoord!

Maandag in m'n uppie naar stage geweest want Myrthe had ontzettend veel last van haar buik dus het was voor haar beter om even een dagje thuis te blijven. Vanaf 3 uur de nacht ervoor deed de stroom en het water het al niet dus ik ging maar zonder te douchen naar stage. De meeste patiënten stinken toch harder ;) Voor Myrthe was het erger. Die voelde zich al ellendig en had toen ook nog eens geen ventilator en kon niet douchen. Gelukkig kwam Percy begin van de avond thuis en heeft hij toen zijn eigen generator aangesloten. We hadden weer licht! En met de stroom van de generator kon hij ook water oppompen dus konden we allemaal even lekker douchen! Dat waardeer je echt weer na 17 uur geen water en stroom gehad te hebben.

De volgende dag weer samen naar stage gegaan, Myrthe was weer redelijk opgeknapt. Rond het middaguur werd het ontzettend donker op stage.. De stroom was weer uitgevallen (noemen ze hier ook echt light off trouwens) en er hingen ineens hele donkere wolken boven Ada. Ze hadden al wel verteld dat het regenseizoen dit jaar wel eens in maart al kon beginnen in plaats van in april. De weergoden hadden dat gehoord denk ik want precies op 1 maart viel de eerste regen van dit seizoen! Samen met flinke harde wind zag het er spectaculair uit en het rook echt naar zomer regen in Nederland. Volgens Amos was dit nog maar een kleine bui dus ik ben heel benieuwd wat ons nog te wachten staat... Toen we thuis kwamen van stage die middag en ik merkte dat we wéér geen water en stroom hadden, had ik het even helemaal gehad. Ik was moe, voelde me vies en wilde mezelf gewoon even kunnen opfrissen. Ik ben toen lekker eventjes op bed gaan liggen en muziek gaan luisteren zodat ik me niet af zou reageren op de andere meiden. Zij hadden door dat ik even die tijd voor mezelf nodig had en zijn op het veldje hier vlakbij gaan voetballen met de dorpskindjes. Ashley had aangeboden om 's avonds voor ons te koken: macaroni met worstjes in plaats van gehakt!! (Smaakte naar de camping-macaroni met smack mam!) De paar uurtjes rust hadden me goed gedaan en de macaroni maakte het nog veel beter! 's Avonds nog met Nena geskyped en de verbinding was wonder boven wonder extreem goed! Bijna een uur geskyped! Nena was vooral heel jaloers op al m'n belevenissen maar was ook heel blij dat het nog zo goed met me ging. Was leuk om even bij te kletsen!

Woensdag hebben we op stage een grote schoonmaak gehouden. Wat voor rommel er uit het opberghok kwam, niet normaal! En hoeveel stof er van de vloer kwam haha.. Emmers bruin water na het dweilen. Maargoed door de regen is de Hamatan nu weg dus het stof zou nu minder snel terug moeten komen in de fysio ruimte. 's Avonds hebben we Ashley en Desmond als verrassing mee uit eten genomen omdat ze morgen gaan trouwen maar het niet groots gaan vieren! (Het is meer om praktische redenen, houden van elkaar doen ze toch al wel.) Geregeld dat er bij aankomst iets van 'champagne' stond en lekker met z'n allen geproost, gegeten, gekletst en gelachen. Leuke avond gehad! En het fijne was dat Myrthe en ik vandaag dus lekker uit konden slapen want donderdag is nu onze thuis-werk dag! Nou waren we door ons aangepaste bio-ritme hier toch wel vroeg wakker maar we konden in ieder geval lekker rustig aan opstarten. Halverwege de ochtend toch maar aan school begonnen en we hebben inmiddels ons projectplan ingeleverd en een begin gemaakt aan onze literatuurstudie. Ik zeg, goed bezig! Ik heb ook nog een poging gedaan tot zonnen vanmiddag maar langer dan 10 minuten hield ik het echt niet vol. Zo warm! Die zon is nog feller nu het geregend heeft en er geen dikke stofwolk meer voor hangt. Vandaag ook voor het eerst echt een strak blauwe lucht gehad! En nog een gelukje vandaag.. Eigenlijk hadden ze voor vandaag de hele dag weer light off aangekondigd, maar dat is lekker niet gebeurd. Ik had dit keer wel een flinke emmer water klaar staan zodat we toch een soort van konden douchen, maar dat was dus gelukkig niet nodig.

Komend weekend wordt het weer veel feesten. Vrijdag sowieso bier drinken en cake eten bij Freedom om het trouwen van Ashley en Desmond toch een beetje te vieren en zondag is het hier onafhankelijkheidsdag. Dan wordt er overdag een grote mars gelopen waar alle scholen aan mee doen en 's avonds weer big party net als met valentijnsdag. En maandag zijn we vrij! Zondag is ook Amos jarig dus Myrthe en ik willen van het weekend een cake of taart bakken (ja ja, we hebben een oven hier!) en die dinsdag meenemen. Ik laat nog weten of dit gelukt is..

Lang verhaal geworden zie ik.. Maarja, wat moet je anders met je vrije tijd met dat slechte weer in Nederland hè. Veel leesplezier!

  • 04 Maart 2016 - 10:05

    Mama:

    Jeetje Jetje.......das een heel boekwerk haha!!
    Nog iets meer dan 4 weken en dan komen wij jouw verhalen in het echt beleven ;)
    Krijg er steeds meer zin in!!
    Dikke knuffelkus en tot gauw, love you xxxxxxx

  • 04 Maart 2016 - 22:56

    Rian:

    wat een leuk verslag heb heerlijk zitten lezen fijn dat het zo gezellig met elkaar gaat daar nog een fijne tijd groetjes ome jack en tante rian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jet

Voor mijn minor op school ga ik samen met een studiegenootje ruim 4 maanden stage lopen en een project opzetten in Ghana. Uiteraard ga ik daar een heleboel bijzondere dingen meemaken en die verhalen wil ik hier met jullie gaan delen!

Actief sinds 01 Feb. 2016
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 5811

Voorgaande reizen:

07 Februari 2016 - 15 Juni 2016

Stage lopen in Ghana

Landen bezocht: