De laatste loodjes - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Jet Boumeester - WaarBenJij.nu De laatste loodjes - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Jet Boumeester - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes

Door: Jet

Blijf op de hoogte en volg Jet

13 Juni 2016 | Ghana, Ada Fua

Al ruim een maand niks meer geschreven zie ik, oeps!! Beetje druk geweest geloof ik en verder ook heel veel light off gehad de laatste tijd waardoor er niks van apparatuur opgeladen kon worden. We zitten inmiddels midden in het regenseizoen en het lijkt wel Nederland soms! Afgelopen 2 weken bijna iedere dag regen gehad en als het flink regent of onweert, hebben we ook geen elektriciteit en stromend water. Gelukkig gisteren beiden weer even gehad maar daarvoor een week zonder gezeten. Kun je je eigenlijk niet voorstellen hè? ! Nou hoorden we wel dat het ook niet vaak voorkomt dat het zo vaak regent en dat je dan zo lang zonder stroom en water zit. Maar we moesten ons dus maar wassen met omhoog gepompt putwater. Voor je gevoel fris je even op maar of je daar nou zoveel schoner van wordt, betwijfel ik. Gelukkig mocht ik tussendoor een dagje naar Accra: Nena van het vliegveld halen!! De eerste nacht lekker samen in een hotelletje in Accra geslapen waar we dus nog normaal konden douchen. De volgende dag (afgelopen donderdag, 9-6) eerst aapjes gaan kijken en daarna door naar "mijn" dorp. Voelt toch steeds weer als thuis komen als we Ada in rijden. Die middag zijn we langs het ziekenhuis gegaan om dat aan Nena te laten zien en de leukste collega daar was jarig dus we moesten natuurlijk even langs de fysio. Vrijdag wilden we eigenlijk al vroeg naar de markt maar door de regen kon dat niet meer.. een grote modderpoel. In de middag wel naar Kokrobite gegaan! Laatste weekendje reggae muziek, rastafari's en lekker dansen. Ook hier hadden we gewoon weer stroom in het hotel en konden we lekker douchen! Zaterdag geluk gehad met het weer een nog een beetje zon gezien zelfs! Zondagochtend kwam alles wat zaterdag niet was gevallen er met bakken uit. De straat was gewoon een grote stroom van bruin water. Uiteindelijk toen het minder werd toch een taxi kunnen pakken naar het trotro station en toen weer naar huis. Vandaag staat Maranatha op de planning, laten we hopen dat dit door kan gaan! En vanavond worden we nog mee uit eten genomen door een paar mensen van het ziekenhuis! Als bedankje voor het harde werk. Erg benieuwd hoe dat zal zijn. Hopelijk kunnen we morgenochtend nog even langs de markt want dat is toch wel een bezienswaardigheid. Daarna spullen inpakken en naar het vliegveld!

Maar waar heb ik het dan allemaal zo druk mee gehad voordat Nena kwam? We hebben onder andere onze stage afgerond en zijn nog druk bezig geweest aan het verslag van ons project. Hoewel ik voor stage niet meer in het ziekenhuis hoefde te zijn, ben ik er toch nog een keer langs geweest. Ik had verschijnselen van een blaasontsteking dus mocht even een potje urine inleveren in het ziekenhuis. Daar terplekke een potje gevuld. Kan ook weer van de bucketlist! Uit het laboratorium onderzoek kwam niks maar ik kreeg voor de zekerheid toch maar antibiotica mee, logisch hè? Niet dat ze dan bloed prikken om te kijken wat het dan is ofzo hoor. Nee je krijgt gewoon antibiotica voor het geval er toch een infectie zit. Nou had ik zelf wel echt het idee dat ik een blaasontsteking had, want dat heb ik vaker gehad dus weet hoe het voelt. Ik heb de antibiotica kuur dus maar netjes genomen en daarna ging het inderdaad wel een stuk beter.

Verder hebben we nog een beetje bij liggen bruinen (wat inmiddels al niet meer te zien is door die 2 weken regen nu maar oké), een aantal verjaardagen gevierd en ben ik met Myrthe naar Cape Coast geweest! Met papa en mama was ik al wel naar Elmina geweest in de buurt van Cape Coast maar naar het echte fort van Cape Coast dus nog niet. Myrthe was er nog helemaal niet geweest. Eigenlijk wilden we het combineren met Kakum, een natuurpark met allemaal hele hoge loopbruggen en dan konden we daar slapen in een boomhut. Super vet natuurlijk! Maar helaas viel ook dat idee letterlijk in het water door flinke regenbuien. Toen op goed geluk maar een hotelletje gezocht en uiteindelijk op de top van een berg geslapen in een prima hotel met mooi uitzicht. Was een mooi plan b. De volgende dag was het juist prachtig weer en toen hebben we een rondleiding door het Cape Coast Castle gedaan. Daarna nog wat souvenirs geshopt en toen weer naar huis.

Over twee dagen écht naar huis. Of ja.. ik kom thuis in een compleet nieuw huis! Ben wel benieuwd hoor.. Ik vind het een heel raar idee dat ik na zo'n lange tijd dan echt weer vertrek uit Ghana. Maarja, aan alles komt een eind. Ook aan dit bijzondere avontuur wat ik hier beleefd heb. Ik heb me verwonderd en ik heb genoten. Soms ook geërgerd aan de onlogische dingen die hier als normaal beschouwd worden. Ook heb ik nu eens ervaren hoe het voelt om de minderheid te zijn en daardoor anders behandeld te worden. Zowel in positieve als in negatieve zin. In het ziekenhuis hoefde ik bijvoorbeeld niet te wachten op een dokter wat heel chill was. Maar taxi chauffeurs vragen nog steeds gewoon standaard meer geld aan je omdat je blank bent en ze denken dat je de normale prijs niet weet.

Ik heb wel zin om iedereen in Nederland weer te zien en te spreken! Het zal wel weer even wennen zijn om weer op tijd te moeten komen enzo haha! Dus voor de mensen die de komende tijd dingen met me afspreken, sorry alvast. Ik ga er waarschijnlijk niet op tijd zijn. Maar gelukkig zijn jullie dat al gewend van me hè.

Tot in Nederland!

• 13 Juni 2016 - 11:45

Mama :

Hey meis, je hebt weer een geweldig stuk geschreven als afsluiter

• 13 Juni 2016 - 12:06

Rinke:

Lieve Jet wat een prachtige ervaring neem jij mee in je levensrugzak!
    Dirk en ik horen graag in de toekomst wat het allemaal met je heeft gedaan!Geniet nog lekker even en ook van het weer terug zijn in ons mooi kikkerlandje!Liefs Rinke

• 13 Juni 2016 - 14:58

Jeanne Boumeester:

Welkom in Nederland.
    Ook hier is de natte moesson hoor!
    Je zult een aparte rugzak mee moeten nemen voor alle herinneringen en mooie dingen. Mooie reis en nogmaals: een goed afscheid.

• 14 Juni 2016 - 17:32

Toos Rijpers:

Bedankt voor je mooie verslagen en een voorspoedige thuisreis. Tot gauw.