Holiday in Ghana - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Jet Boumeester - WaarBenJij.nu Holiday in Ghana - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Jet Boumeester - WaarBenJij.nu

Holiday in Ghana

Door: Jet

Blijf op de hoogte en volg Jet

09 Mei 2016 | Ghana, Ada Fua

Maandagavond 9 mei. Eerste dag stage weer overleefd na onze vakantie van een week! Het feest begon eigenlijk al eerder dan die ene week. Het weekend van 22 april weer naar Kokrobite geweest en dit keer met een groep van 16 blafono's! In het huis zijn we inmiddels met 9 meiden (Brenda en Kyrea zijn er ook bijgekomen) en daar kwamen nog de vader en broer van Marije bij en de ouders, zussen en het broertje van Pien. Grote, gezellige groep dus! Weer veel gefeest en weinig geslapen haha dus het was erg fijn dat we die zondag met een privé busje naar huis konden. Hadden we maar even via Ashley en Desmond geregeld omdat we met zo'n grote groep waren.

Na dit gezellige weekend begon het echte leven weer. Maandag nog een beetje bij kunnen komen op stage en ons 's avonds kapot gelachen omdat Percy ineens met een geit thuis kwam! Die ging ie de volgende dag slachten voor z'n moeder en tante ofzo. De geit had dat gehoord denk ik ofzo want de volgende dag begon hij zichzelf op te hangen..! Hij zat hier ergens aan vast gebonden met een touwtje maar dat had dat beest zelf even niet meer door toen ie over een muurtje probeerde te klimmen. Hing daar ineens een geit te krijsen aan een touw over een muurtje! Lekker zo tijdens je ontbijt. Later wel blij dat ik goed ontbeten had, want diezelfde ochtend in het ziekenhuis mochten we meekijken bij een keizersnede!! Halverwege moest ik toch echt even gaan zitten. Het beeld van een baarmoeder die door twee man sterk uit elkaar werd getrokken, kon ik even niet aan. Maar het moment dat de baby er echt uit kwam heb ik wel gezien! Kan ook van de bucketlist. Later toen de moeder met de baby op de ward lag heb ik nog een mutsje van oma gegeven. Verder die week op donderdag weer mee naar de communities gegaan met de verpleegkundigen om daar weer onze voorlichting te houden. We hebben het idee dat mensen het echt wel interessant vinden dus dat is leuk! Vrijdag op stage weer m'n favoriete patiënt behandeld. Een wat oudere man die een CVA heeft gehad lange tijd geleden en er nu nog steeds alles aan wilt doen om wat meer beweeglijkheid en controle te krijgen in zijn rechter arm en been. Hele aardige man die gelukkig ook fatsoenlijk Engels spreekt, wel zo handig!

Zaterdagavond was er in Accra bij de Nederlandse ambassade een groot oranje feest voor Koningsdag! Ze houden hier wel nog de datum aan van de oude Koninginnedag. Maar dit feestje konden wij natuurlijk niet overslaan dus hup, allemaal naar Accra en lekker bitterballen en een broodje frikadel eten!! Geloof me, dat smaakt nog beter als je het 3 maanden niet op hebt. Er was ook een bandje wat muziek speelde. Nederlandstalige muziek (Blof enzo) en top 40 muziek. We wisten gewoon niet meer hoe we moesten dansen op top 40 muziek..! Volgende dag ook nog in Accra gebleven want 1 mei is hier ook een feestdag dus was wel leuk om daar nog wat van mee te maken. Maandagochtend vertrokken we op tijd richting Hohoe met een directe trotro. Was een uurtje of 5 reizen ongeveer. Onderweg nog wel een lekke band gehad maar binnen 10 minuten lag er alweer een nieuwe band op en konden we verder. Gaf ons mooi de gelegenheid om even een plasje in de berm te doen. Vanuit Hohoe met de taxi naar de Wli waterfalls gegaan en daar onze begeleider voor dat weekend ontmoet. We hadden via hem geregeld dat we konden kamperen bij de watervallen! Voor 12 euro per persoon regelde hij eten en drinken, kampvuur met muziek en een slaapplek. Was echt een hele bijzondere ervaring. Slapen in een tentje met het geluid van de watervallen op de achtergrond. Was overigens alleen de binnentent dus je kon de prachtige sterrenhemel zien door het gaas. De volgende dag nog een bergwandeling (zeg maar gerust klim) gemaakt naar de hogere watervallen. Je kwam dan uit bij de top van de waterval die je vanaf beneden kon zien en waar het hogere deel van de waterval zich even verzamelde in een meertje. Was heerlijk om even in af te koelen na die hele klim. Zaten af en toe ook best wel enge stukken bij en halverwege de heenweg had ik niet verwacht dat ik nog terug had gekund, maar achteraf wel trots dat we dit gedaan hebben!

Woensdag en donderdag hebben we in Ada en omstreken gechilld en de verjaardag van Marije gevierd. Vrijdagochtend weer vroeg vertrokken richting Kumasi. In de buur van Kumasi heb je Lake Bosomtwe, een gigantisch meer waar je ook kon paardrijden hadden we gelezen. Daar vlak aan het meer 2 nachtjes geslapen bij een super leuk klein resort. Zaterdag weer sportief bezig geweest: eerst een uur gewandeld naar de ranch en vanuit daar nog een uur paardgereden! Het paardrijden op zich was nog niet eens zo heel spectaculair maar gewoon het idee dat je in Ghana rondom zo'n prachtig meer aan het paardrijden bent was wel super tof! Na het rijden bij de ranch nog geluncht en daarna toch maar met de taxi terug gegaan. De energie was op! Zondag uiteindelijk de hele dag aan het reizen geweest omdat we wat tegenslagen hadden met het vervoer. We dachten een luxere bus te pakken die vast ook wel sneller was maarja, die wacht dus met vertrekken tot ie helemaal vol zit en dat duurde 3 uur. Geduld werd erg op de proef gesteld op dat moment... We weten nu dus dat we dat nooit meer gaan doen haha. Zondagavond om 10 uur nog wat soep op en toen douchen en naar bed, want vandaag hadden we gewoon weer stage. De aardige CVA patiënt was er vandaag weer en zei dat ie me gemist had vorige week. Achgerm..

Nog maar 3 weekjes stage! En nog maar 4 weekjes tot Nena me hier komt opzoeken! En voor degenen die me heel erg missen... Dus nog maar 5 weken tot ik weer naar Nederland kom. Heb m'n vliegticket nog steeds niet verzet! Nee geintje, ik heb het hier nog heel erg naar mijn zin maar ik denk dat ik het zelf over 5 weken ook wel weer prima vind om weer naar Nederland te komen. Begin zo langzamerhand toch wel mensen (en honden!) te missen. De laatste 2 weken ben ik van plan nog lekker even extra bij te bruinen zodat ik jullie allemaal stikjaloers kan maken als ik terug kom haha. Voor zover dat jaloers maken nog niet gelukt is...

  • 14 Mei 2016 - 07:54

    Mama:

    Goh.......wat een saai leven heb je toch daar in Ghana!!!!!

  • 14 Mei 2016 - 12:03

    Jet Boumeester:

    Ja echt verschrikkelijk hoor.. Afzien hier! ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jet

Voor mijn minor op school ga ik samen met een studiegenootje ruim 4 maanden stage lopen en een project opzetten in Ghana. Uiteraard ga ik daar een heleboel bijzondere dingen meemaken en die verhalen wil ik hier met jullie gaan delen!

Actief sinds 01 Feb. 2016
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 5794

Voorgaande reizen:

07 Februari 2016 - 15 Juni 2016

Stage lopen in Ghana

Landen bezocht: