Akwaaba! - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Jet Boumeester - WaarBenJij.nu Akwaaba! - Reisverslag uit Ada Fua, Ghana van Jet Boumeester - WaarBenJij.nu

Akwaaba!

Door: Jet

Blijf op de hoogte en volg Jet

09 Februari 2016 | Ghana, Ada Fua

Afgelopen zondag was het dan zover: in het vliegtuig, op naar Ghana. Hoewel ik behoorlijk op zag tegen de vliegreis, viel deze gelukkig heel erg mee. We kregen eten en drinken in het vliegtuig en je kon op een schermpje in de hoofdsteun van de stoel voor je alle details van de vliegreis in de gaten houden. Bij de tweede vlucht (van Istanbul naar Accra) kon je zelfs spelletjes spelen op dat scherm en films kijken! Vliegen werd nog bijna leuk.

Eenmaal veilig aangekomen in Accra hebben we op het vliegveld meteen al ons eerste woordje Ghanees geleerd: Akwaaba. Dit stond boven de aankomst hal en betekent welkom, toch fijn! Toen we onze koffers gevonden hadden, liepen we naar buiten en werden we door onze begeleidster Ashley en taxichauffeur Michael opgehaald van het vliegveld. Michael bracht ons naar een hotelletje in Accra, waar we samen met Ashley onze eerste nacht in Ghana verbleven! De volgende dag haalde Michael ons weer op en zijn we eerst naar de 'Accra Mall' gereden. Hier met behulp van Ashley een Ghanese simkaart gescoord, wat geld gepind en wat boodschappen gedaan. Daarna bracht onze 'privé chauffeur' Michael ons naar Ada Foah en konden we eindelijk onze spullen uit gaan pakken! Michael rijdt vaker op en neer voor Ashley en studenten die ze begeleid. Hij rijdt rustig en is betrouwbaar vertelde Ashley. Het grappige was dat we even later bijna een frontale botsing hadden toen hij een vrachtwagen in wilde halen en Ashley hem van schrik helemaal uit schold haha! Maar goed, allemaal goed afgelopen. Eigenlijk had Michael het gewoon precies goed ingeschat.

Toen we eenmaal in het 'Bana House' waren aangekomen en onze spullen uitgepakt hadden, zijn we met de 3 andere meiden (Maartje, Pien en Marije) die hier ook al zitten en Ashley en haar vriend Desmond naar het strand gegaan. Achterop de motor!! Er rijden hier overal (jonge)mannen rond op kleine motortjes die je dan voor 1 cedi (ongeveer 20 cent in euro's) brengen naar waar je moet zijn. Op het strand ons eerste Ghanese biertje op! Of nouja, biertje... een Ghanees bierflesje staat gelijk aan 3 glazen bier in Nederland dus na één had je ook echt wel even genoeg.. Uiteindelijk met de hele groep uit eten geweest en nog een afzakkertje gedaan bij de stamkroeg het "Freedom Café". Daarna was iedereen wel gaar voor zijn bed. Percy (de soort van klusjesman/bewaker/'brother' die hier ook in huis woont) had ons inmiddels geholpen door de klamboes op te hangen en het water deed het ook weer dus konden we lekker fris en malariamug-proof gaan slapen.

Vandaag in de ochtend eerst met Ashley naar het ziekenhuis gegaan waar we vanaf donderdag stage gaan lopen om alvast kennis te maken. Hier al meteen weer een stukje Ghanese cultuur mee gemaakt want degene met wie we een afspraak hadden (dokter Narth) was wat later. Toen hij er eenmaal was gaf ie ons een rondleiding en stelde hij ons voor aan het fysio-team in het ziekenhuis. De afdeling was meer dan we verwacht hadden! Klein wel, maar ze hadden best nog wat apparatuur. Een van de fysio's, Emos, gaf ons direct vol enthousiasme uitleg over alle spullen en wat ze zoal doen daar. Een andere, Olivia, vroeg meteen of ik getrouwd was omdat ik een ring droeg. Zo niet dan had ze nog wel een leuke broer voor me die naar Nederland wilde haha! Beetje een eigenzinnige vrouw, schijnt..

Na het ziekenhuis bezoek zijn we met een taxi doorgereden naar een school in Kasseh, waar Marije op het moment stage loopt. Vervolgens zijn we in Kasseh nog over de markt gelopen, waar je werkelijk alles kunt kopen wat je maar kan bedenken! Myrthe heeft hier een mooie lap stof gekocht waar ze een jurk van gaat laten maken. Ik kon nog niet kiezen tussen al die stofjes, zo veel keuze!! Wel een ananas gekocht en laten snijden zodat we die in de taxi terug konden eten. En nu zit ik thuis dit te typen zodat ik even kan uitrusten van al die nieuwe indrukken!

  • 09 Februari 2016 - 15:55

    Mama:

    Wauw... wat een geweldige start van je Afrika avontuur. Das wel heel fijn zeg, zo'n begeleidster als Ashley. Zeker die eerste dagen, dan hoef je zelf niet alles uit te vogelen haha. Ik denk dat we maar snel een ticket gaan boeken, want ik word nu al nieuwsgierig. Zo'n markt met al die gekleurde lappen stof en lekker fruit, heerlijk!! En hou die ring maar altijd om hè, dan hou je ze een beetje op afstand haha.
    Veel liefs, mama xxxxxxx

  • 09 Februari 2016 - 18:54

    Harry:

    Druk, druk, druk...... op z'n Ghanees dan he!
    Wel een lekker begin zo.

  • 11 Februari 2016 - 22:52

    Jeanne Boumeester:

    Hoi Jet!

    Tjé... wat 'n gevulde eerste dag heb je al in Ghana achter de rug. De tijd niet gehad om even te rusten van de reis. Fijn dat je iemand hebt, die je , zeker de eerste dagen, 'n beetje weg wijs maakt. Het lijkt allemaal nogal gemakkelijk te gaan met reizen.... ik word heel nieuwsgierig.... ik heb zo'n bepaald beeld van dat land, maar heb geen idee of het ook klopt. Als ik de foto's zie die ik tegen kwam van een of andere reis, lijkt het me armoe troef. Maar ja... wat is armoe....
    Is het erg warm of is het wel om te doen? Dat lijkt me nl. zo slopend.
    Hoe is je werkdag of werkweek? Moet je iedere dag naar het ziekenhuis of 'n paar dagen.
    Ook tijd nemen om mooie dingen te doen en mee te maken hoor!

    Ik wacht geduldig je verhalen af!!!!!

    Heel veel liefs en een dikke kus!

  • 12 Februari 2016 - 17:50

    Jet:

    Hoi tante Jeanne!

    We hebben inderdaad nu al best veel gedaan en gezien! Maar ik slaap goed dus het is allemaal wel vol te houden.
    Ik denk dat je beeld van Afrika best wel klopt haha. Luxe is het hier zeker niet maar mensen weten niet beter en eigenlijk is er alles wat je nodig hebt. Kan er inmiddels de lol al wel van in zien dat je zonder je kleren klaar staat om te douchen en er vervolgens geen water uit de kraan komt en je je teleurgesteld weer aan kan kleden haha. Nou valt dat bij ons in het huis gelukkig mee want we hebben een eigen nood watervoorziening die we kunnen gebruiken als er stroom is. Tot nu toe pas 2 keer een paar uurtjes zonder stroom gezeten.

    Ik zal gauw eens proberen wat foto's op Facebook te zetten!

    Oja, het is trouwens inderdaad best warm maar daar wordt het tempo ook op aangepast haha. We lopen 5 dagen in de week stage van 8:00 - 14:00. In de weekenden gaan we veel leuke dingen doen!

    Dikke kus en een knuffel terug!

  • 12 Februari 2016 - 19:44

    Inele:

    Hey stoere nicht,

    Het was leuk te lezen hoe jij jouw eerste dagen ervaren hebt. Geniet van alles wat op je padje komt en hou de ring maar aan hoor! dikke Knuffel.

  • 14 Februari 2016 - 08:31

    Imelda:

    Hoi Jet

    Wat een mooie verhalen.
    En klinkt goed hoor....na 1 dag al een stamkroeg!
    Ik zeg : Proost.
    Ga er enorm van genieten.
    Ik lees graag mee.

    Warme groet uit een koud en nat Nederland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jet

Voor mijn minor op school ga ik samen met een studiegenootje ruim 4 maanden stage lopen en een project opzetten in Ghana. Uiteraard ga ik daar een heleboel bijzondere dingen meemaken en die verhalen wil ik hier met jullie gaan delen!

Actief sinds 01 Feb. 2016
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 5795

Voorgaande reizen:

07 Februari 2016 - 15 Juni 2016

Stage lopen in Ghana

Landen bezocht: